
5

‘War with Iran is already here,’ wrote a
leading Israeli commentator recently,
describing ‘the combination of covert
warfare and international pressure’ being
applied to Iran.

Although not mentioned, the ‘strategic
prize’ of the first stage of this war on Iran is
Syria; the first campaign in a much wider
sectarian power-bid. ‘Other than the
collapse of the Islamic Republic itself,’
Saudi King Abdullah was reported to have
said last summer, ‘nothing would weaken
Iran more than losing Syria’.

By December 2011, senior United States
officials were explicit about their regime
change agenda for Syria: Tom Donilon, the
US National Security Adviser, explained
that the ‘end of the [President Bashar al-]
Assad regime would constitute Iran’s
greatest setback in the region yet – a
strategic blow that will further shift the
balance of power in the region against Iran’.

Shortly before, a key official in terms of
operationalizing this policy, Under
Secretary of State for the Near East Jeffrey
Feltman, had stated at a congressional
hearing that the US would ‘relentlessly
pursue our two-track strategy of supporting
the opposition and diplomatically and
financially strangling the [Syrian] regime
until that outcome is achieved’.

What we are seeing in Syria is a
deliberate and calculated campaign to bring
down the Assad Government so as to
replace it with a regime ‘more compatible’
with US interests in the region.

The blueprint for this project is
essentially a report produced by the neo-
conservative Brookings Institute for regime
change in Iran in 2009. The report – ‘Which

Regime change
in Syria?

Aisling Byrne

In Spokesman 114,
Alastair Crooke described
how the ‘Great Game’ in
Syria is also directed at
Iran. His colleague at
Conflicts Forum explores
further.

Aisling Byrne is
Projects Co-ordinator with
Conflicts Forum and is
based in Beirut. Formerly,
she worked in northern
Syria with the United
Nations managing a large
community development
project.

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 5



Syria and Iran

Path to Persia?’ – continues to be the generic strategic approach for US-led
regime change in the region.

A rereading of it, together with the more recent ‘Towards a Post-Assad
Syria’ (which adopts the same language and perspective, but focuses on
Syria, and was recently produced by two US neo-conservative think-tanks)
illustrates how developments in Syria have been shaped according to the
step-by-step approach detailed in the ‘Paths to Persia’ report with the same
key objective: regime change.

The authors of these reports include, among others, John Hannah and
Martin Indyk, both former senior neo-conservative officials from the
George W Bush/Dick Cheney administration, and both advocates for
regime change in Syria. Not for the first time are we seeing a close alliance
between US/British neo-cons with Islamists (including, reports show,
some with links to al-Qaeda) working together to bring about regime
change in an ‘enemy’ state.

Arguably, the most important component in this struggle for the
‘strategic prize’ has been the deliberate construction of a largely false
narrative that pits unarmed democracy demonstrators being killed in their
hundreds and thousands as they protest peacefully against an oppressive,
violent regime, a ‘killing machine’ led by the ‘monster’ Assad.

Whereas in Libya, the North Atlantic Treaty Organization (NATO)
claimed it had ‘no confirmed reports of civilian casualties’ because, as the
New York Times wrote recently, ‘the alliance had created its own definition
for “confirmed”: only a death that NATO itself investigated and
corroborated could be called confirmed’.

‘But because the alliance declined to investigate allegations,’ the Times
wrote, ‘its casualty tally by definition could not budge – from zero’.

In Syria, we see the exact opposite: the majority of Western mainstream
media outlets, along with the media of the US’s allies in the region,
particularly al-Jazeera and the Saudi-owned al-Arabiya TV channels, are
effectively collaborating with the ‘regime change’ narrative and agenda
with a near-complete lack of questioning or investigation of statistics and
information put out by organizations and media outlets that are either
funded or owned by the US/European/Gulf alliance – the very same
countries instigating the regime change project in the first place.

Claims of ‘massacres’, ‘campaigns of rape targeting women and girls in
predominantly Sunni towns’, ‘torture’ and even ‘child-rape’ are reported
by the international press based largely on two sources – the British-based
Syrian Observatory of Human Rights and the Local Co-ordination
Committees (LCCs) – with minimal additional checking or verification.

6

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 6



Regime change in Syria?

Hiding behind the rubric – ‘we are not able to verify these statistics’ – the
lack of integrity in reporting by the Western mainstream media has been
starkly apparent since the onset of events in Syria. A decade after the Iraq war,
it would seem that no lessons from 2003 – from the demonization of Saddam
Hussein and his purported weapons of mass destruction – have been learnt.

Of the three main sources for all data on numbers of protesters killed
and numbers of people attending demonstrations – the pillars of the
narrative – all are part of the ‘regime change’ alliance.

The Syrian Observatory of Human Rights, in particular, is reportedly
funded through a Dubai-based fund with pooled (and therefore deniable)
Western-Gulf money. (Saudi Arabia alone has, according to Elliot Abrams,
allocated US$130 billion to ‘palliate the masses’ of the Arab Spring.)

What appears to be a nondescript British-based organization, the
Observatory has been pivotal in sustaining the narrative of the mass killing
of thousands of peaceful protesters using inflated figures, ‘facts’, and often
exaggerated claims of ‘massacres’ and even recently ‘genocide’.

Although it claims to be based in its director’s house, the Observatory
has been described as the ‘front office’ of a large media propaganda set-up
run by the Syrian opposition and its backers. The Russian Foreign Ministry
stated starkly:

‘The agenda of the [Syrian] transitional council [is] composed in London by the
Syrian Observatory of Human Rights … It is also there where pictures of
‘horror’ in Syria are made to stir up hatred towards Assad’s regime.’

The Observatory is not legally registered either as a company or charity in
the United Kingdom, but operates informally; it has no office, no staff, and
its director is reportedly awash with funding. It receives its information, it
says, from a network of ‘activists’ inside Syria; its English-language website
is a single page with al-Jazeera instead hosting a minute-by-minute live blog
page for it since the outset of protests.

The second, the Local Co-ordination Committees, are a more overt part
of the opposition’s media infrastructure, and their figures and reporting is
similarly encompassed only within the context of this main narrative: in an
analysis of their daily reports, I couldn’t find a single reference to any armed
insurgents being killed: reported deaths are of ‘martyrs’, ‘defector soldiers’,
people killed in ‘peaceful demonstrations’ and similar descriptions.

The third is al-Jazeera, whose biased role in ‘reporting’ the Awakenings
has been well documented. Described by one seasoned media analyst as
the ‘sophisticated mouthpiece of the state of Qatar and its ambitious emir’,
al-Jazeera is integral to Qatar’s ‘foreign-policy aspirations’.

7

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 7



Syria and Iran

Al-Jazeera has, and continues, to provide technical support, equipment,
hosting and ‘credibility’ to Syrian opposition activists and organizations.
Reports show that as early as March 2011, al-Jazeera was providing messaging
and technical support to exiled Syrian opposition activists, who even by
January 2010 were co-ordinating their messaging activities from Doha.

Nearly 10 months on, however, and despite the daily international
media onslaught, the project isn’t exactly going to plan: a YouGov poll
commissioned by the Qatar Foundation showed that 55% of Syrians do not
want Assad to resign and 68% of Syrians disapprove of the Arab League
sanctions imposed on their country.

According to the poll, Assad’s support has effectively increased since
the onset of current events – 46% of Syrians felt Assad was a ‘good’
president for Syria prior to current events in the country – something that
certainly doesn’t fit with the false narrative being peddled.

As if trumpeting the success of their own propaganda campaign, the poll
summary concludes:

‘The majority of Arabs believe Syria’s President Basher al-Assad should resign
in the wake of the regime’s brutal treatment of protesters … 81% of Arabs
[want] President Assad to step down. They believe Syria would be better off if
free democratic elections were held under the supervision of a transitional
government.’

One is left wondering who exactly is Assad accountable to – the Syrian
people or the Arab public? A blurring of lines that might perhaps be useful
as two main Syrian opposition groups have announced that, while they are
against foreign military intervention, they do not consider ‘Arab
intervention’ to be foreign.

Unsurprisingly, not a single mainstream major newspaper or news outlet
reported the YouGov poll results – it doesn’t fit their narrative.

In the UK, the volunteer-run Muslim News was the only newspaper to
report the findings; yet only two weeks before, in the immediate aftermath
of the suicide explosions in Damascus, The Guardian, like other outlets,
within hours of the explosions, were publishing sensational,
unsubstantiated reports from bloggers, including one who was ‘sure that
some of the bodies … were those of demonstrators’.

‘They have planted bodies before,’ he said; ‘they took dead people from Dera’a
[in the south] and showed the media bodies in Jisr al-Shughour [near the
Turkish border.]’

Recent reports have cast serious doubt on the accuracy of the false
narrative peddled daily by the mainstream international press, in particular

8

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 8



Regime change in Syria?

information put out by the Syrian Observatory for Human Rights and the
Local Co-ordination Committees.

In December 2011, the mainstream US intelligence group Stratfor
cautioned:

‘Most of the [Syrian] opposition’s more serious claims have turned out to be
grossly exaggerated or simply untrue … revealing more about the opposition’s
weaknesses than the level of instability inside the Syrian regime.’

Throughout the nine-month uprising, Stratfor has advised caution on
accuracy of the mainstream narrative on Syria: in September it commented
that ‘with two sides to every war … the war of perceptions in Syria is no
exception’.

Syrian Observatory for Human Rights and LCC reports, ‘like those
from the regime, should be viewed with scepticism’, argues Stratfor; ‘the
opposition understands that it needs external support, specifically financial
support, if it is to be a more robust movement than it is now. To that end,
it has every reason to present the facts on the ground in a way that makes
the case for foreign backing.’

As Russian Foreign Minister Sergey Lavrov observed: ‘It is clear that
the purpose is to provoke a humanitarian catastrophe, to get a pretext to
demand external interference into this conflict.’ Similarly, in mid-
December, American Conservative reported:

‘CIA [Central Intelligence Agency] analysts are sceptical regarding the march
to war. The frequently cited United Nations report that more than 3,500
civilians have been killed by Assad’s soldiers is based largely on rebel sources
and is uncorroborated. The Agency has refused to sign off on the claims.
Likewise, accounts of mass defections from the Syrian army and pitched battles
between deserters and loyal soldiers appear to be a fabrication, with few
defections being confirmed independently. Syrian government claims that it is
being assaulted by rebels who are armed, trained and financed by foreign
governments are more true than false.’

As recently as November, the Free Syria Army implied their numbers
would be larger, but, as they explained to one analyst, they are ‘advising
sympathizers to delay their defection’ until regional conditions improve.

A guide to regime change
In relation to Syria, section three of the ‘Paths to Persia’ report is
particularly relevant – it is essentially a step-by-step guide detailing
options for instigating and supporting a popular uprising, inspiring an
insurgency and/or instigating a coup. The report comes complete with a

9

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 9



Syria and Iran

‘Pros and Cons’ section:

‘An insurgency is often easier to instigate and support from abroad …
Insurgencies are famously cheap to support … covert support to an insurgency
would provide the United States with ‘plausibility deniability’ … [with less]
diplomatic and political backlash … than if the United States were to mount a
direct military action … Once the regime suffers some major setback [this]
provides an opportunity to act.’

Military action, the report argues, would only be taken once other options
had been tried and shown to have failed as the ‘international community’
would then conclude of any attack that the government ‘brought it on
themselves’ by refusing a very good deal.

Key aspects for instigating a popular uprising and building a ‘full-
fledged insurgency’ are evident in relation to developments in Syria.

These include:
● ‘Funding and helping organize domestic rivals of the regime’ including

using ‘unhappy’ ethnic groups;
● ‘Building the capacity of “effective oppositions” with whom to work’ in

order to ‘create an alternative leadership to seize power’;
● Provision of equipment and covert backing to groups, including arms –

either directly or indirectly, as well as ‘fax machines … Internet access,
funds’ (on Iran the report noted that the ‘CIA could take care of most of
the supplies and training for these groups, as it has for decades all over
the world’);

● Training and facilitation of messaging by opposition activists;
● Constructing a narrative ‘with the support of US-backed media outlets

could highlight regime shortcomings and make otherwise obscure critics
more prominent’ – ‘having the regime discredited among key “opinion
shapers” is critical to its collapse’;

● The creation of a large funding budget to fund a wide array of civil-
society-led initiatives (a so-called ‘$75 million fund’ created under
former US secretary of state Condoleezza Rice funded civil society
groups, including ‘a handful of Beltway-based think-tanks and
institutions [which] announced new Iran desks’);

● The need for an adjacent land corridor in a neighboring country ‘to help
develop an infrastructure to support operations’.
‘Beyond this,’ continues the report, ‘US economic pressure (and

perhaps military pressure as well) can discredit the regime, making the
population hungry for a rival leadership.’

The US and its allies, particularly Britain and France, have funded and

10

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 10



Regime change in Syria?

helped ‘shape’ the opposition from the outset – building both on attempts
started by the US in 2006 to construct a unified front against the Assad
government, and the perceived ‘success’ of the Libyan Transitional
National Council model.

Despite months of attempts – predominately by the West – at cajoling
the various groups into a unified, proficient opposition movement, they
remain ‘a diverse group, representing the country’s ideological, sectarian
and generational divides’.

‘There neither has been nor is [there] now any natural tendency towards
unity between these groups, since they belong to totally different
ideological backgrounds and have antagonistic political views,’ one
analyst concluded. At a recent meeting with the British foreign secretary,
the different groups would not even meet with William Hague together,
instead meeting him separately.

Nevertheless, despite a lack of cohesion, internal credibility and
legitimacy, the opposition, predominately under the umbrella of the Syrian
National Council (SNC), is being groomed for office. This includes
capacity-building, as confirmed by the former Syrian ambassador to the
US, Rafiq Juajati, now part of the opposition. At a closed briefing in
Washington DC in mid-December 2011, he confirmed that the US State
Department and the SWP-German Institute for International and Security
Affairs (a think-tank that provides foreign policy analysis to the German
government) were funding a project that is managed by the US Institute for
Peace and SWP, working in partnership with the Syrian National Council,
to prepare the Council for the takeover and running of Syria.

In a recent interview, Syrian National Council leader Burhan Ghaliyoun
disclosed (so as to ‘speed up the process’ of Assad’s fall) the credentials
expected of him: ‘There will be no special relationship with Iran,’ he said.
‘Breaking the exceptional relationship means breaking the strategic,
military alliance,’ adding that ‘after the fall of the Syrian regime,
[Hezbollah] won’t be the same.’

Described in Slate magazine as the ‘most liberal and Western-friendly
of the Arab Spring uprisings’, Syrian opposition groups sound as
compliant as their Libyan counterparts prior to the demise of Muammar
Gaddafi, whom the New York Times described as ‘secular-minded
professionals – lawyers, academics, businesspeople – who talk about
democracy, transparency, human rights and the rule of law’; that was, until
reality transitioned to former leader of the Libyan Islamist Fighting Group
Abdulhakim Belhaj and his jihadi colleagues.

The import of weapons, equipment, manpower (predominantly from

11

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 11



Syria and Iran

Libya) and training by governments and other groups linked to the US,
NATO and their regional allies began in April-May 2011, according to
various reports, and is co-ordinated out of the US air force base at Incirlik
in southern Turkey. From Incirlik, an information warfare division also
directs communications to Syria via the Free Syrian Army. This covert
support continues, as American Conservative reported in mid-December:

‘Unmarked NATO warplanes are arriving at Turkish military bases close to
Iskenderum on the Syrian border, delivering weapons … as well as volunteers
from the Libyan Transitional National Council … Iskenderum is also the seat
of the Free Syrian Army, the armed wing of the Syrian National Council.
French and British special forces trainers are on the ground, assisting the Syrian
rebels while the CIA and US Spec Ops are providing communications
equipment and intelligence to assist the rebel cause, enabling the fighters to
avoid concentrations of Syrian soldiers.’

The Washington Post exposed in April 2011 that recent WikiLeaks showed
that the US State Department had been giving millions of dollars to
various Syrian exile groups (including the Muslim Brotherhood-affiliated
Movement for Justice and Development in London) and individuals since
2006 via its ‘Middle East Partnership Initiative’ administered by a US
foundation, the Democracy Council.

Leaked WikiLeak cables confirmed that well into 2010, this funding
was continuing, a trend that not only continues today but which has
expanded in light of the shift to the ‘soft power’ option aimed at regime
change in Syria.

As this neo-con-led call for regime change in Syria gains strength within
the US administration, so too has this policy been institutionalized among
leading US foreign policy think-tanks, many of whom have ‘Syria desks’ or
‘Syria working groups’ which collaborate closely with Syrian opposition
groups and individuals (for example the United States Institute of Peace and
the Foundation for the Defense of Democracy) and which have published a
range of policy documents making the case for regime change.

In the UK, the similarly neo-con Henry Jackson Society (which
‘supports the maintenance of a strong military, by the United States, the
countries of the European Union and other democratic powers, armed with
expeditionary capabilities with a global reach’ and which believes that
‘only modern liberal democratic states are truly legitimate’) is also
pushing the agenda for regime change in Syria. This is in partnership with
Syrian opposition figures including Ausama Monajed, a former leader of
the Syrian exile group, the Movement for Justice & Development, linked

12

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 12



Regime change in Syria?

to the Muslim Brotherhood, which was funded by the US State
Department from 2006, as we know from WikiLeaks.

Monajed, a member of the Syrian National Council, currently directs a
public relations firm recently established in London and, incidentally, was
the first to use the term ‘genocide’ in relation to events in Syria in a recent
SNC press release.

Since the outset, significant pressure has been brought to bear on Turkey
to establish a ‘humanitarian corridor’ along its southern border with Syria.
The main aim of this, as the ‘Paths to Persia’ report outlines, is to provide
a base from which the externally-backed insurgency can be launched and
based. The objective of this ‘humanitarian corridor’ is about as
humanitarian as the four-week NATO bombing of Sirte in Libya when
NATO exercised its ‘responsibility to protect’ mandate, as approved by the
UN Security Council.

All this is not to say that there isn’t a genuine popular demand for change
in Syria against the repressive security-dominated infrastructure that
dominates every aspect of people’s lives, nor that gross human-rights
violations have not been committed, both by the Syrian security forces, armed
opposition insurgents, as well as mysterious third force characters operating
since the onset of the crisis in Syria, including insurgents, mostly jihadis from
neighbouring Iraq and Lebanon, as well as more recently Libya, among
others. Such abuses are inevitable in low-intensity conflict. Leading critics of
this US-France-UK-Gulf-led regime change project have, from the outset,
called for full accountability and punishment for any security or other official
‘however senior’, found to have committed any human rights abuses.

Ibrahim al-Amine writes that some in the regime have conceded ‘that
the security remedy was damaging in many cases and regions [and] that
the response to the popular protests was mistaken … it would have been
possible to contain the situation via clear and firm practical measures –
such as arresting those responsible for torturing children in Deraa’. And he
argues that the demand for political pluralism and an end to the all-
encompassing repression is both vital and urgent.

But what may have began as popular protests, initially focused on local
issues and incidents (including the case of the torture of young boys in
Dera’a by security forces) were rapidly hijacked by this wider strategic
project for regime change.

With grateful acknowledgements to the author for her kind permission to
publish this article. A longer version is available online, together with
references (www.conflictsforum.org).

13

Byrne  3/6/07  1:51 AM  Page 13




