
Second Time Around: A classic revisited 

Herald Angels 
Bill Hagerty 
 
The Miracle of Fleet Street: the Story of the Daily Herald, by George Lansbury 
(Labour Publishing Company, 1925, price unknown; republished by 
Spokesman Books, 20009, pp168, £15.00) 
 
This is not exactly the whole story of what, in the early 1930s, was to become 
Britain's biggest-selling daily newspaper.  Those wishing to learn about the 
ferocious pre-Second World War circulation battles, or the anguished slide that 
saw the paper metamorphose into the short-lived IPC Sun before being 
given garish new clothes and soaring away under the control of fledgling 
emperor Rupert Murdoch, must look elsewhere. 
 
Having been born in 1911 as a daily strike-bulletin when London print Unions 
came out for a 48-hour working week, and resurrected the following year with 
capital of around £300 as a co-operative Labour venture, the Herald had 
been publishing consistently for only 13 years when Labour leader-to-be 
Lansbury recounted its trials and tribulations — there were many —on the way 
to relative stability. 
 
An editorial published on October 26, 1912 told of the campaign to put the 
paper on a sound financial footing and how a woman had visited the House of 
Commons to tell Lansbury: “My husband has sent me with this message. ‘We 
have only saved a little, but here is £50. Do not let the Daily Herald die’ .” A 
Socialist parson presents a cheque for £150, while “another man” said: “Let the 
landlord go hang for his rent. I am sending it to you.”  “Was there ever a daily 
newspaper that had such wonderful support as we are getting?” asked the 
editorial. 
 
Probably not. But never before or since has there been a similar David of a 
newspaper struggling, against the Goliath of capitalism, on behalf of which 
most newsprint manufacturers later refused to supply a paper that was pro-
women’s suffrage and supported both the Russian revolution and trades union 
strikes. Agents scoured the country to buy paper secretly. 
 
Having been able to publish only weekly during the First World War, the Herald 
campaigned on behalf of workers both in print and with a series of rallies, 
another of which was planned, to support Labour and to announce that daily 
publication would shortly be resumed, in November 1918 at the Royal Albert 
Hall. Four days before the meeting, with 19,000 people having r e q u e s t e d  



t i c k e t s ,  t h e  H a l l  management cancelled the contract, citing 
“demonstrations of a revolutionary nature” at previous meetings. Time for the 
workers of the world to unite: the Electrical Trades Union removed all the 
fuses from the Hall and suggested that unless permission to use it was 
restored the whole of Kensington might be plunged into darkness. Oh, and no 
trains would stop at local stations and taxi drivers would not ply for hire near 
the Hall. Thousands had to be turned away from the two meetings that 
subsequently took place. 
 
From its very beginning the Herald produced challenging journalism — the  
headline “Women and children last!” swiftly followed the loss of the Titanic, which 
sank and drowned more than half the children travelling in steerage as the 
first issue of the paper was going to press. Observed the Herald of the White 
Star Line’s profits: “They have paid 30 per cent to their shareholders and they 
have sacrificed 51 per cent of the steerage children.” 
 
Most opposition papers remained host i le to the Herald,  and af ter 
Lansbury visited Russia in 1920, Lloyd George’s Government proclaimed it 
had evidence that diamonds brought to London by a Russian delegation had 
sold for between £40,000 and £50,000 and the “Bolshevik gold” donated to 
the paper. The Herald famously insisted that “NOT A BOND, NOT A FRANC, 
NOT A ROUBLE”, though confirming that £75,000 had been offered and 
pointing out that “if we accepted the offer from Russia (with which this country 
has been technically at peace since 1855...), we should have done nothing 
dishonourable and we should not be at all ashamed of ourselves”. Such 
intrigue, such drama; what a movie the early years of the Herald would make. 
 
Lansbury, an MP and the chief shareholder early on, became editor by 
accident, pitchforking himself into the role for a nine-year tenure in1913 after 
several predecessors had lurched from one calamity to another. “How many 
more years of life remain for me, it is impossible to say,” he wrote, “but 
whatever the future may be ... nothing can happen to me which will bring me 
more satisfaction or more joy than the memory of these great years spent in 
company with, and service for, the readers and friends of the Daily Herald.” 
 
The paper was owned from 1922 by the TUC and the Labour Party, with 
Odhams Press obtaining 51 per cent in 1929. Lansbury lived to see sales top 
two million in1933 and died seven years later, long before his dreams 
were shattered by savage decline and the beginning of the end with the 1961 
Takeover by IPC, then a publishing giant dominated by Mirror Group. In 
republishing Lansbury’s long-neglected book — a love story encumbered only 



by too much detail of political skirmishes — Spokesman has restored an 
important chapter of newspaper and social history. 
  
© Bill Hagerty, British Journalism Review December 2009 

http://bjr.sagepub.com/

	Herald Angels
	Bill Hagerty

